عصب‌کشی با روتاری اینسترومنت
Rotary Instrument

دندان‌درد یکی از بیماری‌هایی است که برای هیچ‌کس قابل‌تحمل نیست . استفاده از اسپری ، داروهای تسکین‌دهنده درد ، شستشوی دهان با مواد ضدعفونی‌کننده و … ازجمله روش‌هایی است که هنگام درد دندان می‎توان با آن مقابله کرد. اما این روش‌ها همگی موقتی هستند و باید به دنبال روش بهتری بود . عصب‌کشی دندان یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با درد دندان است . این روش زمانی که دندان‌ها به‌طور وسیعی پوسیده و خراب ‌شده‌اند ، قابل‌استفاده است . این صورت دندان با استفاده از ماده پرکننده ترمیم می‎شود و درصورتی‌که مشکل دیگری در دندان وجود داشته باشد ، دندان‌پزشک آن را برطرف می‎کند.

مراحل عصب‌کشی دندان

ابتدا دندان‌پزشک ظاهر دندانه‌ای پوسیده را به‌طور کامل بررسی و از آن‌ها عکس تهیه می‎کند . این کار تنها در چند دقیقه انجام می‎شود . رادیوگرافی از دندان‌های پوسیده به‌منظور مشخص شدن ، حدود ریشه و میزان پوسیدگی و وجود یا عدم وجود ضایعات دور ریشه است . در مرحله بعد دندان‌پزشک ، پوسیدگی‌ها دندان را برداشته و حفره دسترسی به عصب دندان را ایجاد می‎کند و با کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی ، طول ریشه دندان تعیین می‎شود . پاک‌سازی کانال دندان به کمک فایل‌های دستی و یا روتاری و شستشوی کانال‌های دندان نیز از دیگر مراحل عصب‌کشی دندان است.

در پایان عصب‌کشی، کانال دسترسی به عصب خشک می‎شود. سپس دندان‌پزشک آن را با ماده گوتاپرکا پر می‎کند. تمامی مراحل عصب‌کشی دندان به‌وسیله دستگاه اپکس فایندر و فایل‌های روتاری انجام می‎شود. این کار موجب افزایش کیفیت و سرعت کار و همچنین کاهش درد بعد از عصب‌کشی می‎شود. یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های عصب‌کشی دندان ، عصب‌کشی یا درمان ریشه با دستگاه دیجیتالی روتاری اندو می‌باشد .

دستگاه روتاری اندو ، با فایل‌های مخصوصی کار می‌کند که این فایل‌ها با شکل و فرم و جنس خاصی که دارند دقیقاً شکل کانال‌های ریشه را به خود می‌گیرند و عمل درمان ریشه دندان را باکیفیت و دقت بالایی انجام می‌دهند و عصب‌کشی دندان را بسیار دقیق‌تر، بهتر و سهل‌تر می‌سازند.

دستگاه دیجیتالی روتاری به‌جای دست، حرکات ظریف و دقیقی و حتی بهتر و دقیق‌تر از حرکات دست ، در فایل‌ها ایجاد می‌کند و عمل پاک‌سازی و تخلیه کانال‌های ریشه را انجام می‌دهد . درمان ریشه یا عصب‌کشی با دستگاه روتاری نسبت به روش سنتی دستی که با فایل‌های دستی و با حرکات دست انجام  می‌شود ، باکیفیت بسیار بالاتر و سریع‌تر ، قابل انجام است.

روش عصب‌کشی با دستگاه روتاری ، نسبت به روش سنتی دستی ، مزایای زیر را دارد :

۱-  کیفیت و دقت بالاتر نتیجه درمان ریشه

۲-  سریع‌تر بودن و راحت‌تر بودن انجام درمان و درنتیجه ، راحتی بیمار

۳-  احتمال درد بعد از عصب‌کشی بسیار کمتر می‌شود.

عصب کشی با روتاری اینسترومنت

عصب کشی با روتاری در خدمات کلینیک دندانپزشکی بلانش